diumenge, 30 de març del 2014

Alumnes més creatius/ves? sigues tu docent més creatiu/va !

Cada vegada que tinc la sort de poder introduir un grup de mestres i professors en el suggerent  entrenament  de l’habilitat creativa,  redescobreixo la potencia que té el pensament  creatiu quan som capaços de portar-lo per camins alternatius i no ens deixem seduir pels cants de sirena de les rutines.
El procés de generació d’idees acostuma a repetir-se en moltes situacions. Imaginem que volem trobar solucions a un repte concret, com acostumem a actuar?
Doncs segur que primer intentem buscar tota la informació posible, i a partir d’aquesta, comencem a generar possbilitats idees i alternatives. Quan portem una estona  en aquest procés, acostuma a produir-se aquella situación en la qual ens sentim poc creatius; poques idees i les poques que tenim, poc originals i molt previsibles. Què podem fer quan ens trobem  en situació de  “desert d’idees”, amb el full davant i  havent de trobar alternatives al nostre repte ?
Aquest pot ser el moment ideal per posar-nos a utilizar les tècniques de creativitat….

En desenvoluparé  una de molt utilitzada en el món de l’empresa  que ens ajuda  a través de suggerents preguntes, a trobar diferents opcions i propostes. És la que porta per nom SCAMPER.

Posem-nos en la situació de docents (o bé trieu un repte que us sigui útil) i plantegem-nos el repte de : “com puc fer les meves clases més creatives i que fomentin millor l’aprenentatge dels meus alumnes? ”

Aplicarem un SCAMPER que no és més que un llistat de preguntes que responen a cadascuna de les lletres de la paraula:
S- SUBSTITUIR: 
Aleshores em pregunto........quines coses de les meves clases podría substituir?:
Doncs potser podria substituir el power point per objectes, és a dir, per a cada concepte que vulgui introduir, pensar en algún objecte metafòric o real que em permeti introudir una explicació. Serà un manera suggerent que segur causarà sorpresa, i per tant atencíó i en conseqüència aprenentatge.
C- COMBINAR: 
Quines coses, de les que faig servir habitualment per impartir una classe podria combinar?
Se m’acut de que podria combinar la reflexió individual  amb refelxió de grup.
I així, quan introdueixo un tema, puc demanar-los, per exemple que sobre aquell tema pensin, a títol individual, una paraula o una imatge que els vingui al cap en sentir-la. A continuació, i per parelles s'ensenyen i verbalitzen allò que han pensat. I després podem fer el retorn en veu alta tot el grup sencer.
A: ADAPTACIÓ:
Puc adaptar les meves explicacions als diferents estil d'aprenentatge dels meus alumnes?
Hi ha nombrosos estudis que detallen els diferents estils d'aprenentatge de les persones ( "Cómo usar el cerebro en las aulas. S. Garnett. Ed. Narcea"). És ben sabut que a cada alumne li agrada aprendre de formes diferents. Si això és així, perquè no instroduir elements en les meves explicacions, que tinguin en compte els diferents estils i així tots els alumnes s'hi poden sentir més o menys còmodes en moments diferents?. Si tenim en compte per xemple els models de Myers Briggs, doncs haurem de pensar en activitats tranquil.les pels més introvertits, d'altres que fomentin el treball grupal pels més extrovertits, o activitats que fomentin el pensament més intuitiu, d'altres el racional, el perceptiu o l'emocional......
Es tracta simplement de preveure situacions diverses perquè tots i totes se sentin còmodes en un o altres moments.
M :MINIMITZAR
Per què no minimitzar els apunts a classe?
Podria, per exemple ,introduir la tècnica dels mapes mentals ("El libro de los mapas mentales. Tony Buzan. Ed. Urano) perquè els estudiants aprenguessin una nova tècnica de plasmar la informació, molt més creativa i suggerent que el fet de prendre apunts.
P: POSAR
Quins elements nous podria posar per millorar les classes?
Per exemple.....posar música en el moment de pensar o posar més videos il.lustratius, o infografies sobre un tema, o posar més color a les meves classes.

E:ELIMINAR
I si durant una setmana proposo eliminar, per exemple, els deures, o eliminar les explicacions orals, o eliminar el treball individual, o eliminar el llibre, o eliminar........
D'aquí poden sortir idees provocatives i ben originals....

R: REORDENAR
Reordenar significa canviar l'ordre habitual de les coses.
Se m'acut aquí, i si, per uns dies, jo m'assec a la cadira són ells els qui preparen la classe, expliquen i em proposen exercicis a fer?........ 

Aconseguir resultats diferents, demana explorar camins diferents per arribar-hi. T'hi veus en cor?







 [u1] tra

2 comentaris:

  1. Tècniques senzilles que ens poden permetre obtenir sessions més creatives i originals. Molt interessant (i necessari)!
    Salutacions!

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Ramon!!!!! Es necessari, entre d'altres coses perquè quan introduim innovacions en les nostres metodologies, millorem com a docents i repercuteix en ells i també en nosaltres.

    ResponElimina